1.
Położenie geograficzno- przyrodnicze,
ludność i gospodarka.
Szkoła Podstawowa w Okrągłej Łące położona jest na terenie Gminy
Sadlinki, która od zachodu opiera się o koryto Wisły, a na wschodzie zajmuje fragment
Pojezierza Iławskiego. Powierzchnia gminy zajmuje 11 228 ha, liczba
ludności 5350 osób, a średnia gęstość zaludnienia to około 48 osób na km².
Gminę tworzy 13 wsi wchodzących w skład makroregionu zwanego Doliną Dolnej
Wisły. Wzdłuż Wisły ciągnie się pas dobrych, żyznych gleb zwanych madami,
następny pas to gleby torfowe, a na wschodzie występują słabe gleby
piaszczyste. Na terenie gminy znajduje się ponad 2000 ha lasów mających także
wpływ na stosunkowo ciepły i suchy klimat doliny. Na gruntach ornych uprawia
się głównie: zboża, warzywa, buraki cukrowe, ziemniaki, tytoń oraz rośliny
zaliczane do grupy ziół(mięta, dziurawiec, melisa). Duży obszar użytków
rolniczych stanowią użytki trwałe takie jak: łąki i pastwiska, sady oraz
plantacje wikliny. Gmina Sadlinki jest typową gminą rolniczą, brak tu zakładów
przemysłowych, występują natomiast nieliczne zakłady rzemieślnicze i prywatne
przedsiębiorstwa(handlowe, usługowe, produkcyjne). Podobnie jak inne regiony
kraju gminę dotknęło znaczne bezrobocie wynikające z dokonującej się transformacji głównie w
sferze gospodarki. Brak perspektyw na znalezienie trwałego zatrudnienia w
środowisku lokalnym wywołało rosnącą falę czasowej i stałej emigracji do krajów
Unii Europejskiej. Skutkiem ubocznym tego procesu jest rozbicie rodzin oraz
wyjazd głównie ludzi młodych, operatywnych i wykształconych. Pogłębia się
natomiast proces rozwarstwienia społeczeństwa lokalnego i pauperyzacja jego
części. Wiele rodzin nie radzi sobie z problemami normalnej egzystencji i
trwale uzależniła się od pomocy społecznej i społecznego wsparcia. Gmina
Sadlinki położona jest w południowo- zachodniej części
Powiatu Kwidzyńskiego, jednocześnie stanowi najbardziej wysuniętą na południe
gminę województwa pomorskiego. Strukturę szkolnictwa podstawowego gminy tworzą:
Szkoła Podstawowa w Glinie (niepełna, trzyklasowa z oddziałem przedszkolnym),
Zespół Szkół w Sadlinkach i Zespół Szkół w Nebrowie Wielkim oraz Szkoła
Podstawowa w Okrągłej Łące.
2. Dzieje miejscowości Okrągła Łąka.
Pojedyncze znaleziska z okresu rzymskiego
z terenów Okrągła Łąka mogą świadczyć o ówczesnej penetracji gospodarczej.
Początek trwałego osadnictwa i uprawy
ziemi po wcześniejszym wykarczowaniu lasu nastąpiło prawdopodobnie na początku
XIV wieku. W 1334 roku nastąpiło rozgraniczenie posiadłości biskupa Pomezanii
oraz Kapituły Katedralnej Kwidzyna. Część obszaru Nowych Żuław weszło w skład
majątku kanoników a do tego kompleksu należały grunty wsi Okrągła Łąka. Jak
kilka innych osad w tej okolicy podobnie i te zniszczyła jedna z powodzi
spowodowana wylewaniem rzeki Wisły. Miejscowość na pewien czas przestała
istnieć. Sytuacja zmieniła się dopiero w XVI wieku kiedy to osuszeniem terenu i
budową wałów przeciwpowodziowych zajęli się sprowadzeni z Żuław Holendrzy. W 1365
roku kapituła nadała niejakiemu Jakubowi celem lokacji wieś Russenów z 40
łanami, z których cztery miały należeć do wolnego sołectwa na prawie
chełmińskim. Sołtys otrzymał karczmę za dwie grzywny rocznego czynszu, w 1394
roku zbudowano wiatrak a nieco wcześniej powstała tu parafia. Około 1581 roku
pojawiła się dla części wsi nowa nazwa- Okrągła Łąka. W XVIII wieku rozwinął
się tu pańszczyźniany folwark szlachecki. Tereny te nie weszły w skład II
Rzeczypospolitej ponieważ wyniki przeprowadzonego plebiscytu na Powiślu w dniu
11 lipca 1920 roku były następujące: na Prusy Wschodnie padło 96894 glosy, a na
Polskę 7947 głosów. Spośród 148796 osób uprawnionych, w głosowaniu nie wzięło udziału
43792 osoby, w tej liczbie 41869 Polaków.
Za przynależnością do Prus
Wschodnich opowiedziało się 367 mieszkańców Okrągłej Łąki. Na Polskę nie
oddano żadnego głosu. Miejscowość nazywana była wtedy Rundewiese. Po
zakończeniu II wojny światowej w wyniku postanowień Wielkiej Trójki w Jałcie i
Poczdamie teren Powiśla wszedł w skład państwa polskiego jako tzw. ziemie
odzyskane. W roku 1939 w Okrągłej Łące było 567 mieszkańców, którzy zajmowali
134 gospodarstwa domowe.
Na tereny odzyskane zaczęła napływać
ludność z różnych dzielnic kraju, a także przesiedleńcy i repatrianci.
Zajmowali oni opuszczone budynki i gospodarstwa. Rozpoczął się długotrwały
proces normalizacji życia oraz odbudowy zniszczeń wojennych. Trafiła tu także
ludność ukraińska przesiedlana tu z południowo- wschodnich obszarów Polski w
ramach akcji,, Wisła’’. Ludność ta przez wiele lat nie stworzyła spójnego
kulturowo środowiska lokalnego. Brak wyraźnych tradycji regionalnych nie
sprzyja i dziś procesom integracji, choć obserwuje się w ostatnich latach
wzrost zainteresowania historią,, małej ojczyzny”. Większość mieszkańców wsi
utrzymuje się z prowadzenia rodzinnych gospodarstw indywidualnych nastawionych
na uprawę roślin przemysłowych i hodowlę zwierząt. Na terenie wsi istniała
krótko po II wojnie światowej Spółdzielnia Produkcyjna,, Rozkwit”, ale uległa
ona rozwiązaniu wskutek braku społecznego poparcia dla jej funkcjonowania. Nieliczni
mieszkańcy podejmują pracę w
zakładach przemysłowych i usługowych oraz prywatnych firmach na terenie miasta
Kwidzyn. W latach 1983- 1986 zbudowany został na terenie wsi kościół filialny
pod wezwaniem Chrystusa Dobrego Pasterza należący do Rzymsko- katolickiej
Parafii pod wezwaniem Matki Bożej Królowej Polski w Nebrowie Wielkim. Na
terenie wsi istnieje najlepiej zachowany cmentarz ewangelicko- mennonicki w
Dolinie Kwidzyńskiej. Ponadto na terenie wsi funkcjonuje Nadleśnictwo Krążkowo,
sklep spożywczo-przemysłowy, Ochotnicza Straż Pożarna, świetlica wiejska i Koło
Gospodyń Wiejskich. Jednak dawniej i współcześnie rolę animatora
życia kulturalnego w środowisku lokalnym pełni istniejąca od 1947 roku szkoła
podstawowa. Prawidłowe funkcjonowanie transportu i komunikacji utrudnia
mieszkańcom wsi katastrofalny stan nawierzchni wiodącej przez wieś drogi
asfaltowej oraz bardzo ograniczona oferta kursów autobusów PKS. Jeśli chodzi o
liczbę mieszkańców wieś w 1970 roku liczyła około 400 osób, pod koniec lat
dziewięćdziesiątych wzrosła do około 470 mieszkańców, a w chwili obecnej wynosi
408 osób. Istnieje 68 gospodarstw rolnych. W ciągu ostatnich lat obserwuje się
spadek przyrostu naturalnego i niekorzystne zmiany w strukturze pokoleniowej co
powoduje wzrost średniej wieku lub inaczej mówiąc starzenie się społeczności
lokalnej.
3. Organizacja i działalność Szkoły Podstawowej w Okrągłej Łące w latach
1947-2004.
Na pierwszym zorganizowanym po zakończeniu II wojny światowej zebraniu
mieszkańców w dniu 4 grudnia 1946 roku powołano Komitet Odbudowy Szkoły
Podstawowej w Okrągłej Łące. W skład komitetu weszli Kopecki Adam, Stromecki
Jan, Stromecki Czesław i Rutkowski Antoni.. Komitet zyskał także wsparcie
pierwszego sołtysa wsi, osadnika z Legionowa Stanisława Jankiewicza. Po
wyremontowaniu jednej sali w budynku szkoły w dniu 7 grudnia 1974 roku rozpoczęła
swoją działalność oświatową. W systemie klas łączonych nauką objęto 35 uczniów.
Aż do roku szkolnego 1951/52 szkoła borykała się z dotkliwym brakiem kadrowym.
Pierwszym pracownikiem szkoły a jednocześnie kierownikiem placówki został
Michał Modliszewski. W roku szkolnym 1949/50 pracował tu absolwent Liceum
Pedagogicznego w Kwidzynie Ludwik Pilch a po nim w roku szkolnym 1950/51
Czesław Więckiewicz. W roku
szkolnym 1951/52 do pracy w szkole skierowano Stefanię Rzepczyńską. Wspomniani
pedagodzy pracowali na rzecz szkoły i lokalnego środowiska aż do momentu
przejścia na emeryturę. To dzięki kronice założonej przez Michała
Modliszewskiego oraz zebranym relacjom Stefanii Rzepczyńskiej znamy historię
powojenną szkoły i miejscowości. Losy Szkoły Podstawowej w Okrągłej Łące wpisują się w dzieje
polskiej oświaty zatem można dokonać periodyzacji dzieląc jej historię na
podokresy wyodrębnione na podstawie istotnych zmian dokonujących się w sferze
polityki, gospodarki i zmian w
szkolnictwie. Są to lata 1947-1956, 1956-1961, 1961- 1973, 1973- 1989,1989- 200.
Obok typowych zadań szkoły elementarnej, ówczesna szkoła likwidowała zjawisko
analfabetyzmu dorosłych obywateli, integrowała osadników oraz stała się
miejscem propagandy i szerzenia idei komunizmu. W latach 1956- 61 konieczne
inwestycje i wzrost zatrudnienia kadry pedagogicznej wywołał powojenny wyż
demograficzny. Wyremontowano i oddano do użytku dwie kolejne sale lekcyjne, co
pozwoliło częściowo zlikwidować nauczanie w systemie klas łączonych.
Zatrudniono Katarzynę Warta i Halinę Hłuszczyk a zajęcia od 1958 roku odbywały się w
siedmiu oddziałach. Rozpoczęły działalność szkolne koła: Polskiego Czerwonego
Krzyża, Odbudowy Warszawy i Szkolnej Kasy Oszczędności oraz Towarzystwo Budowy
Szkół 1000-lecia i Towarzystwo Przyjaźni Polsko- Radzieckiej. W
tym czasie zrezygnowano z rannej i
popołudniowej modlitwy, usunięto krzyże i naukę religii w szkole, rozpoczął się
długotrwały proces laicyzacji i kształtowania światopoglądu materialistycznego,
rozdział między polityką państwa a kościoła stał się faktem. W roku szkolnym
1956/57 placówka liczyła 103 uczniów a procent promocji wyniósł 84%. W latach
1961-1973 nastąpiły istotne zmiany w systemie oświaty i wychowania spowodowane
reformą szkolną z 1961 roku. Szkoła Podstawowa w Okrągłej Łące w roku szkolnym
1966/67 stała się 8- letnią szkołą jednolitą programowo i obowiązkową dla
dzieci i młodzieży w wieku 7- 17 lat.
Przedwojenny budynek będący siedzibą
placówki nie spełniał warunków lokalowych i dlatego wybudowano nowy gmach
szkolny, który uroczyście otwarto 20 września 1969 roku. Obowiązki kierownika
placówki pełnił nieprzerwanie od momentu jej powstania Michał Modliszewski. W
latach 1973- 1989 nastąpiły kolejne zmiany w modelu organizacyjnym szkoły. Od
roku szkolnego 1986/87 szkoła w Okrągłej Łące stała się szkołą zbiorczą, gdyż
naukę w niej kontynuowały dzieci ze zlikwidowanych szkół w Bronisławowie i Karpinach. W celu lepszego
przygotowania dzieci do spełniania w przyszłości obowiązku szkolnego powstał w
roku 1980 przy szkole oddział przedszkolny,
w którym opieka objęto dzieci 6-letnie. Funkcję dyrektora szkoły w tych
latach pełnił krótko Józef Matłosz a następnie Henryk Stromecki przez 13 lat od
roku 1978 do 1991. W latach 1989- 2004 założenia organizacyjne i programowe szkoły uległy istotnym modyfikacjom wskutek
dokonującej się transformacji we wszystkich dziedzinach życia społecznego.
Pierwszą istotną zmianą jest przywrócenie dawnych symboli państwa polskiego
oraz nauki religii w szkole. Kolejnym krokiem ku reformie stało się przekazanie
w 1991roku Szkoły Podstawowej w Okrągłej Łące pod nadzór i finansowanie
samorządu terytorialnego tj. Urzędu Gminy w Sadlinkach. Kolejnym dyrektorem
został wybrany Andrzej Stawicki znany w środowisku lokalnym propagator czynnego uprawiania
sportu wśród młodzieży. Funkcję pełnił w latach 1991- 1995, a po nim kierowanie
placówką powierzono Barbarze Stangel od 1995 do 1999. Do
obwodu szkoły należały następujące miejscowości: Karpiny, Okrągła Łąka i Bronisławowo. Szkoła przeszła na
pięciodniowy tok pracy. Placówka pozostała szkołą ośmioletnią z zewnętrznym
podziałem na dwa cykle kształcenia: nauczanie początkowe klasy I-III i
nauczanie przedmiotowe w
klasach IV-VI. Oblicze Szkoły Podstawowej w Okrągłej Łące całkowicie zmieniła
reforma oświaty w 1999 roku. Skróceniu uległ okres kształcenia podstawowego,
weszły nowe zadania dotyczące projektowania pracy szkoły, sposobu oceniania,
integracji przedmiotowej. Szkoła Podstawowa w Okrągłej Łące stała się 6-
klasową z zewnętrznym podziałem na dwa cykle kształcenia: nauczanie zintegrowane
w klasach I-III i nauczanie blokowe w klasach IV-VI, dzieci sześcioletnie uczęszczały
do oddziału przedszkolnego. Istotą kształcenia i wychowania stało się
podmiotowe traktowanie ucznia, natomiast punktem wyjściowym procesu
dydaktycznego stały się potrzeby rozwojowe wychowanka. Od roku 1999 dyrektorem szkoły jest do chwili
obecnej Bogumiła Piotrkowska- Młynarczyk.
4. Współczesna organizacja i działalność Szkoły Podstawowej w Okrągłej Łące.
Organem prowadzącym szkołę jest Samorząd Gminy Sadlinki natomiast nadzór
pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Gdańsku za pośrednictwem Delegatury
Kuratorium Oświaty w Tczewie i Zespołu Wizytatorów w
Kwidzynie. Obwód szkoły od kilku lat stanowią następujące miejscowości: Bronisławowo,
Karpiny i Okrągła Łąka. Miejscowe dzieci dochodzą do szkoły natomiast pozostałe
są dowożone autobusami szkolnymi. Funkcję dyrektora szkoły pełni Bogumiła
Piotrkowska- Młynarczyk, której staż pracy na terenie omawianej placówki wynosi
26 lat. Liczba zatrudnionych w szkole nauczycieli wynosi 13 osób. Z tego 9
pracuje w pełnym wymiarze godzin, 3 w niepełnym wymiarze godzin, a 1 przebywa
na płatnym urlopie dla poratowania zdrowia. Struktura kadry pedagogicznej
według stopni awansu zawodowego przedstawia się następująco: 1 n-l stażysta, 2
n-li kontraktowych, 7 n-li mianowanych i 3 n-li dyplomowanych. Przyjmując inne
kryterium- poziom wykształcenia-stan kadry- ma następujące oblicze: 9 n-li
posiada wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym, 3
n-li posiada licencjat, 1 n-l to absolwent Studium Nauczycielskiego
Nauczycielskiego, 1 n-l posiada absolutorium wyższej uczelni.
Jeśli chodzi o liczbę uczniów
realizujących obowiązek szkolny na terenie Szkoły Podstawowej w Okrągłej Łące
to: do oddziału przedszkolnego uczęszcza 11 dzieci 6 letnich, nauczaniem
zintegrowanym objęto 45 uczniów w kl. I-III
i nauczaniem blokowym 39 uczniów klas IV-VI. Ogółem szkoła posiada 95
uczniów. Organizacja szkoły zatem opiera się na istnieniu siedmiu oddziałów.
Obowiązek szkolny 40 uczniów pochodzących z obwodu szkoły spełnia w innych szkołach na terenie gminy.
Liczba uczniów z orzeczeniami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej o potrzebie
kształcenia specjalnego wynosi 4. Z
tego dwoje według programów indywidualnych nauczanych jest w szkole.
Na koniec roku szkolnego 2004/2005
promocje do klasy programowo wyżej otrzymało 75 uczniów natomiast 1 uczeń klasy
IV powtarza klasę. Uczniowie klas I-IV objęci są nauczaniem języka obcego i
jest nim język angielski. Na terenie szkoły realizowane są programy autorskie:
,,Komputerowe co nieco”- nauczanie informatyki w klasie III, ,,Bawimy się w
teatr”- program szkolnego koła teatralnego dla klas I-III, ,, Program
wychowawczy”, ,, Wykorzystanie ścieżki przyrodniczo-leśnej w Sadlinkach do
zajęć dydaktycznych realizowanych w ramach przyrody i środowiska
społeczno-przyrodniczego w Szkole
Podstawowej w Okrągłej Łące”, ,,Program profilaktyczny”, ,, Program edukacji
ekologicznej”, oraz ,, Edukacja czytelniczo- medialna”, ,, Edukacja
prozdrowotna”, ,, Edukacja regionalna, dziedzictwo kulturowe regionu”.
Na terenie szkoły zainteresowania,
pasje i umiejętności uczniowie rozwijają uczestnicząc w zajęciach następujących
kół przedmiotowych, artystycznych i
sportowych: koło polonistyczno- redakcyjne, szkolne koło sportowe, koło
plastyczne, koło wokalne, koło teatralne, koło taneczne, koło europejskie, koło
matematyczne, koło ekologiczne, koło języka niemieckiego. Dla dzieci ze
stwierdzonymi trudnościami edukacyjnymi zorganizowano system wsparcia w postaci istniejących zespołów
dydaktyczno- wyrównawczych(12 uczniów)
i zespołów korekcyjno- kompensacyjnych(11 uczniów). Ponadto zgodnie z zaleceniami Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej w Kwidzynie organizowane są zajęcia
specjalistyczne na terenie świetlicy szkolnej i biblioteki gdzie uczniowie ci
mogą doskonalić technikę głośnego i cichego czytania ze zrozumieniem różnych
tekstów kultury, usprawniać dysfunkcje, uzupełniać braki w posiadanej wiedzy i
nabywać wymaganych programem nauczania umiejętności. Efekty pracy wyrównawczej
z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych zależne są także od stopnia
zaangażowania rodziców w codzienną pracę z dzieckiem.
Na terenie szkoły istnieją
organizacje młodzieżowe i uczniowskie, które reprezentują interesy społeczności
uczniowskiej, realizują potrzeby dzieci i młodzieży w zakresie między innymi
zrzeszania się, wypoczynku, opieki, realizacji praw i obowiązków. I tak na
terenie placówki funkcjonuje samorząd szkolny, drużyna harcerska, koło PCK,
LOP. Nad pełną realizacją przysługujących dzieciom praw czuwa dyrektor szkoły,
Rada Pedagogiczna oraz rzecznik Praw Dziecka. W całej historii szkoły nie
odnotowano faktu łamania istniejących norm prawnych w tym zakresie. Funkcje
wychowawcze i
opiekuńcze placówki wspiera działająca coraz efektywniej Rada Rodziców, której
przewodniczący jest znanym animatorem aktywności rodziców na rzecz szkoły i
szeroko pojętej społeczności lokalnej. Rada Rodziców dysponuje własnymi
środkami finansowymi pochodzącymi głównie z zadeklarowanych i
dobrowolnie wnoszonych składek rodziców oraz kwot uzyskanych w wyniku
organizacji festynów, zabaw i aukcji. Rada Rodziców jest fundatorem nagród
rzeczowych dla laureatów konkursów na etapie szkolnym oraz uczniów osiągających
wysokie wyniki w nauce a ponadto wspiera rozwój bazy materialnej szkoły. Opiekę
medyczną zapewnia pielęgniarka szkolna, której dyżur w szkole przypada raz w
tygodniu. Szkoła nie zatrudnia pedagoga, psychologa, czy logopedy- zatem
bieżącą jak i długofalową pomoc psychologiczno- pedagogiczną niosą dzieciom od
lat nauczyciele, wychowawcy i współpracująca ze szkołą Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna w Kwidzynie.
Bazę dydaktyczną szkoły stanowi 8
pomieszczeń do nauki(7 izb lekcyjnych i 1 pracownia komputerowa) ponadto
istnieje niepełnowymiarowa sala gimnastyczna, biblioteka szkolna i świetlica
szkolna. W bieżącym roku szkolnym placówka otrzymała wyposażenie pracowni
komputerowej w ramach projektu Europejskiego Funduszu Społecznego, natomiast ze
środków własnego budżetu wymieniono w całości ogrodzenie wokół szkoły. Obok
bieżących remontów na terenie placówki w najbliższych latach musi ulec wymiana
instalacji centralnego ogrzewania, instalacja wodna oraz okna.
Na terenie świetlicy szkolnej
uczniowie mogą korzystać z dożywiania w postaci mleka lub herbaty podawanej do
śniadania oraz jednodaniowego obiadu. Część dzieci ponosi pełną odpłatność za
dożywianie natomiast dzieci z rodzin najuboższych korzystają ze wsparcia
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. W wielu sytuacjach trudnych wsparcia
psychologicznego i materialnego organizowanego za pośrednictwem szkoły wymagają
nie tylko dzieci, ale także ich rodziny (rodzice). Oczekiwania środowiska
lokalnego dotyczące przede wszystkim pomocy materialnej dawno przerosły możliwości
szkoły. Wiele rodzin nie radzi sobie w nowej rzeczywistości gospodarki
wolnorynkowej. Część rodzin w sposób trwały uzależnia się od udzielanej im
pomocy socjalnej i społecznego
wsparcia.
Kompleksowa- zewnętrzna kontrola
jakości pracy szkoły dokonana w roku szkolnym 2004/2005 zakończyła się
stosownym raportem prezentującym w sposób opisowy osiągnięcia i mankamenty działalności placówki w poszczególnych obszarach.
Szkoła prawidłowo wypełnia funkcje dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
posiada bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, wypoczynku organizowanego także w
czasie letnich wakacji i ferii zimowych,
efekty przynosi praca z uczniem zdolnym jak i mającym trudności w nauce.
Prawidłowo funkcjonują wszystkie organy szkoły, które w sposób odpowiedni prowadzą obowiązującą
dokumentację. Wysoka jakość pracy szkoły jest efektem codziennej pracy w
środowisku gdzie szkoła jest jedynym, rzeczywistym animatorem życia
społecznego.
4. Podstawowe dokumenty szkoły.
Zasadniczym i fundamentalnym dokumentem na podstawie, którego
funkcjonuje szkoła jest,, Statut Szkoły Podstawowej w Okrągłej Łące”. Został on
opracowany na podstawie istniejących norm prawnych przez Radę Pedagogiczną po
zaciągnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego na posiedzeniu w
dniu 28.06.2005 roku. Jednolity tekst statutu tworzą następujące rozdziały:
wstęp, postanowienia wstępne, cele i zadania szkoły, zasady bezpieczeństwa,
organy szkoły, organizacja szkoły, nauczyciele
i inni pracownicy szkoły, uczniowie szkoły, postanowienia końcowe.
Załącznikami statutu są: Wewnątrzszkolny system oceniania; Program
profilaktyczny; Program wychowawczy szkoły; Regulamin Samorządu Uczniowskiego;
Regulamin Rady Pedagogicznej; Zakres czynności nauczyciela świetlicy; Zakres
czynności nauczyciela biblioteki; Regulamin biblioteki; Regulamin świetlicy
szkolnej; Regulamin pracowni komputerowej. Statut szkoły szczegółowo reguluje
funkcjonowanie organów szkoły: dyrektora, Rady Pedagogicznej, Samorządu
Uczniowskiego i Rady Rodziców oraz
szczegółowo określa organizację
nauczania, wychowania i opieki. Wszystkie pozostałe dokumenty muszą być
zgodne ze statutem szkoły.
Kolejnym istotnym dokumentem jest,,
Wewnątrzszkolny System Oceniania”, który składa się z następujących rozdziałów:
Zasady oceniania ; Jawność ocen; Dostosowanie wymagań; Zakres oceniania;
Ocenianie bieżące; Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna; Egzamin:
poprawkowy, klasyfikacyjny i sprawdzający. Integralną częścią
tego dokumentu jest Regulamin ustalania oceny z zachowania. W nauczaniu
zintegrowanym stosuje się ocenę opisową
w zakresie osiągnięć dydaktycznych jak i z zachowania, natomiast w
nauczaniu blokowym obowiązuje 6- stopniowa skala ocen w zakresie nauczanych
przedmiotów i 6- stopniowa skala ocen z zachowania (wzorowe, bardzo dobre,
dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne).
Istotną grupę dokumentów stanowią
programy pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
Szkolny
program wychowawczy realizowany w Szkole Podstawowej w Okrągłej Łące został opracowany
w swym zasadniczym kształcie w 2000 roku i poprzez dokonywane okresowo
modyfikacje nie traci swej aktualności. Pierwszą część tego dokumentu stanowią
założenia programu. Czytamy we wstępie, że wychowanie to proces, który pomaga
uczniom ujawnić, rozwinąć i
ukształtować swoje najlepsze możliwości dla osobistego szczęścia i osobistego
sukcesu. Współczesne wychowanie zmierza do wszechstronnego rozwoju człowieka. Wszystkie
elementy osobowościowe człowieka są wynikiem procesu wychowania i kształcenia,
które w pracy szkoły stanowią integralną całość. Dziecko w szkole ma możliwości
wszechstronnego rozwoju osobowości: rozwijać się psychicznie, moralnie,
duchowo, kształcić zmysły, uczyć się kierować emocjami, nabywać sprawności
intelektualnych. Wychowanie w oparciu o ten program zakłada, że zadaniem
nauczyciela- wychowawcy jest pokazanie dobra i zła oraz stworzenie dziecku pola
wyboru. Najważniejsze jest jednak poszanowanie przez szkołę tych ideałów, które
dziecko wynosi z domu rodzinnego. Cele
wychowawcze realizowane są przez nauczycieli w ramach poszczególnych zajęć
edukacyjnych i wynikają ze szkolnego zestawu programów nauczania. Ten program
wskazuje, jak ma przebiegać proces dojrzewania dziecka, od początku wędrówki
edukacyjnej, do progu wejścia w najbardziej krytyczny moment życia, czyli
młodzieńczą fascynację światem, różnych wartości. Spaja się on na programach
wielu przedmiotów. Są to, przede wszystkim język polski, historia, przyroda i
sztuka. Cele ścieżek międzyprzedmiotowych też znalazły w programie swoje
odzwierciedlenie. Daje to nauczycielom pracującym w szkole, poczucie jedności w
urzeczywistnieniu zbiorowego zamierzenia, jakim jest wychowanie dzieci. Staje
się to możliwe gdy połączy się cele z konkretnymi działaniami stosując metody
aktywizujące, daje to uczniom szansę udziału w tym procesie w roli twórcy, a
nie odbiorcy. Program proponuje szereg metod do realizacji, począwszy od
najprostszych takich jak pogadanka, obserwacja, wycieczka a skończywszy na burzy
mózgów, dywaniku pomysłów, wywiadach, sądach, dyskusjach. Metody te wymagają od
nauczyciela i ucznia dużej dyscypliny i wytrwałości w docieraniu do celu. Dają
wspaniałe efekty w postaci ucznia aktywnego, potrafiącego formułować swoje
myśli w sposób jasny, precyzyjny, bronić swojego zdania, a jednocześnie słuchać
innych. Szkolny Program Wychowawczy przewiduje
oddziaływania rozłożone na dwa etapy- wyróżnione według kryterium wiekowego:
nauczanie zintegrowane i nauczanie blokowe. Każdy etap odzwierciedla płaszczyzny
oddziaływań wychowawczych takie jak osobowość, wspólnota, środowisko. Pod
pojęciem osobowości kryją się takie zagadnienia jak: intelekt, zdrowie, etyka.
Uczeń ma możliwość poznania swoich uzdolnień, sprecyzowania zainteresowań,
nauczenia się odróżniania cech charakteru wspomagających proces poznawczy (systematyczność,
odpowiedzialność, pilność) i przygotowania się
do samokształcenia, wykształcenia nawyków higienicznych dotyczących ciała i
umysłu, przygotowania się do dokonywania trafnych wyborów moralnych. Zakres,,
wspólnota” za zadanie ma przygotować ucznia do obcowania z ludźmi. Wyróżnia się
tu trzy kwestie: prawa, obowiązki, więzi. Proces uspołeczniania rozpoczyna
dziecko z rodziną i najbliższym otoczeniem, potem tworzy więzi ze środowiskiem
lokalnym i regionem tzw. małą ojczyzną, następnie zyskuje poczucie odrębności
narodowej i narodową tożsamość. Współczesny program wychowawczy akcentuje także
przynależność Polski do wspólnego kręgu cywilizacyjnego Europy powstałego na
fundamencie kultury antycznej i chrześcijaństwa. Istotnym problemem staje się
przygotowanie młodego pokolenia do życia
w społeczeństwie gdzie nieustannie dokonują się zmiany jakościowe i ilościowe w
obrębie kultury i cywilizacji. Postęp niesie ze sobą także nowe problemy i
zagrożenia, którym trzeba sprostać. Kolejną płaszczyzną oddziaływań
wychowawczych jest ,, środowisko” pojmowane w aspekcie przyrodniczym( środowisko
naturalne) i kulturowym. Proporcjonalnie do wieku ucznia rozszerzają się kręgi
jego zaciekawienia. W I i II etapie
program koncentruje się na najbliższym otoczeniu dziecka-jego rodzinie, klasie,
szkole, środowisku sąsiedzkim, wiejskim. Drugi etap rozszerza zainteresowania
od spraw lokalnej społeczności, gminy przez powiat do rejonu województwa. Taki
układ programu jest czytelny i pozwala sprawnie i skutecznie planować proces wychowawczy. Jest
on spójny, wytwarza szkolną tradycję w tym zakresie, wciąga wielu członków
społeczności szkolnej, a
nauczyciela- wychowawcę czyni, poprzez koordynację realizacji treści na wielu
przedmiotach i ścieżkach edukacyjnych, odpowiedzialnym za urzeczywistnienie
celów programu wychowawczego. Po sformułowaniu założeń programu- dokument ten
precyzuje rozwiązania szczegółowe dotyczące pracy wychowawczej na I i II etapie
edukacyjnym. Nauczyciel- wychowawca otrzymując Szkolny Program Wychowawczy
uczestniczy w planowaniu pracy wychowawczej poprzez wybieranie i wpisywanie do
rubryki,, uwagi o
realizacji” któregoś z podanych sposobów realizacji zadania. Może także
zaproponować inny, własny sposób wykonania, taki, który uzna za właściwy dla
swojej klasy. Ponadto, czasami spełnienie zadania może odbyć się bez
uprzedniego zaplanowania, wystarczy wpisać datę i sposób realizacji.
Przeglądając program wychowawca widzi jakie sprawy wymagają zainteresowania,
gdzie trzeba nasilić pracę. Taki układ planu ułatwia jego analizę na koniec
semestru, roku szkolnego. Ponadto program wychowawczy zawiera tematykę godzin
wychowawczych przewidzianych do realizacji w klasach IV-VI, kalendarz
świąt, imprez okolicznościowych i
uroczystości szkolnych, zakres współpracy
z instytucjami bliższego i dalszego środowiska lokalnego oraz plan
wycieczek, biwaków, rajdów, organizowanych form letniego i zimowego wypoczynku.
Plan wychowawczy nie jest tworem skostniałym lecz jego realizacja pokrywa
rodzące się wciąż nowe potrzeby i stara się pomóc rozwiązać lub przynajmniej
zminimalizować zaistniałe problemy (konflikty). Dla celów ewaluacji programu
dołączono propozycje ankiet. Ich analiza pozwoli dostrzec jego wady i zalety.
Przedstawiona w niniejszej pracy monografia Szkoły Podstawowej w Okrągłej Łące jest jedynie szkicem dziejów i zarysem współczesnego
oblicza szkoły.
Bibliografia:
1. Kronika Szkoły Podstawowej w Okrągłej Łące z roku
1947.
2. Kroniki Szkoły Podstawowej w
Okrągłej Łące z lat 1973-2005.
3. Protokoły z posiedzeń Rady
Pedagogicznej z lat 2000- 2005.
4. Statut Szkoły Podstawowej w Okrągłej
Łące z 2005 roku.
5. Szkolny Program Wychowawczy z 2000
roku.
6.Wewnątrzszkolny System Oceniania w
Szkole Podstawowej
w Okrągłej Łące.